Kotisivu / Tiedotteet / Lindström ja Infinity Mat Recycling yhteistyöhön
30.04.2024

Lindström ja Infinity Mat Recycling yhteistyöhön

Lindström ja Infinity Mat Recycling yhteistyöhön Suomen markkinoilla. Yhteistyön tarkoituksena on kierrättää käytöstä poistetut matot, joka on merkittävä virstanpylväs matkalla kohti 100 % kierrätystavoitettamme. Yhteistyömme on iso askel paitsi mattoteollisuudelle myös tekstiiliteollisuuden kiertotalouden edistämiselle.

”Vuoden 2023 lopussa ilmoitimme, että kaikki uudet vakiomattomme sisältävät kierrätettyä nailonia ja ftalaatitonta neitsytkumia. Yhdessä tämä uutinen ja se, että voimme myös kierrättää poistomattomme, on iloinen uutinen”, sanoo Lindströmin operatiivinen johtaja Jussi Leskinen.

”Olemme iloisia saadessamme työskennellä Lindströmin kanssa. Kumppanuus on tähän mennessä sujunut erittäin hyvin. Toivomme, että voimme laajentaa yhteistyötä tulevaisuudessa muihin maihin ja näin tukea palvelullamme Lindströmin toimintaa”, kommentoi Richard Malpass Infinity Mat Recyclingista.

Vuokramattojen kierrättäminen ei ole helppoa

Lindströmin matot on valmistettu kumista, jonka päällä on vulkanoitu nailonlanka. Näiden kahden materiaalin erottaminen maton elinkaaren lopussa on haaste. ”Olemme etsineet mattojen kierrätysratkaisuja jo vuosia. Asiasta on keskusteltu asiantuntijoiden ja jopa yliopistojen kanssa, jotka tutkivat erilaisia raaka-aineita ja sitä, miten ne voidaan erottaa ja kierrättää. Hyviä vaihtoehtoja ei ole ollut, ja on tuntunut toivottomalta löytää sellaisia. Kuitenkin, kun katsomme nykyhetkeä ja prosessia uuden kumppanin kanssa, aina kumppaniyrityksen löytämisestä siihen pisteeseen, että keskusteluista tuli hyvin konkreettisia, kaikki on edennyt hyvin nopeasti.” Kristiina Tiilikainen, vastuullisten hankintojen johtaja kertoo.

”Käytössämme on ainutlaatuinen prosessi, joka erottelee materiaalit mekaanisesti toisistaan. Tällöin saadaan puhdasta kumimurua ja nailonkuitua. Kumia voidaan käyttää uudelleen nitriilikumin valmistusprosessissa. Kuitu menee eri ostajille materiaalin mukaan käytettäväksi uudelleen eristeenä, pakkausmateriaalina tai uudelleen jalostettavaksi kuiduiksi”, kertoo Richard Malpass Infinityltä selittäessään kierrätysprosessia teknisemmin.

”Tämä on valtava askel eteenpäin, koska matot ovat vaikeasti kierrätettäviä tuotteita. On hienoa, että voimme kierrättää raaka-aineet ja käyttää ne järkevästi uudelleen”, Kristiina lisää.

Kumppaniyrityksen tiloissa vieraillut Kristiina jakaa matkalta positiivisia muistoja: ”Vieraillessamme Infinityn tiloissa huomasimme, että ihmiset, jotka perustivat tehtaan ja nyt pyörittävät sitä, jakoivat innostuksemme koko kierrätysprosessista. He olivat todellisia ammattilaisia, jotka tiesivät mistä puhuivat ja mitä tekivät. Siitä tuli todella hieno fiilis.”

Aiemmin Lindströmin matot poltettiin. Mattojen polttaminen aiheuttaa luonnollisesti kasvihuonekaasupäästöjä ja muita epäpuhtauksia. Vaikka prosessissa huolehdittaisiin tuotetun lämpöenergian hyödyntämisestä, ei arvokkaan materiaalin polttaminen ole kestävä tapa tuottaa energiaa. Kierrättämällä mattojen raaka-aineet vältämme turhaa polttamista ja samalla pienennetään neitseellisten materiaaleja tarvetta, vastuullisuusjohtaja Ulla Luhtasela kertoo.

Edelläkävijä vastuullisten vuokratekstiilien tarjoajana

Lindströmin ja Infinity Mat Recyclingin kumppanuus on iso saavutus mattoteollisuudelle yleensä ja jopa koko tekstiiliteollisuudelle. ”Se vie meidät ison askeleen lähemmäs kiertotaloutta”, korostaa mattopalvelun kehityksestä vastaava Kaspars Grava.

”Tavoitteena on, että kaikki Lindströmin poistomatot kierrätetään vuoden 2025 loppuun mennessä. Olen luottavainen, että ratkaisemme tämän hieman nopeammin”, Kaspars sanoo hymyillen. Lindström pyrkii toteuttamaan ratkaisuja, joita ei ole aiemmin ollut olemassa, ja panostaa voimakkaasti kestävään kehitykseen.

Tavoitteenamme on luoda suljettu kierto, jossa tuotteen materiaalit käytetään uudelleen samantyyppisessä tuotteessa. Lilli antaa käytännön esimerkin: ”Pantillisista muovipulloista ei ole järkevää tehdä mattoja. Niiden pitäisi palata elintarvike- ja juomateollisuuteen. Mattoihin voisimme todella käyttää vanhoista matoista peräisin olevaa materiaalia ja käyttää tämän uudelleen. Se on todellinen unelmatavoite.” Haluamme varmistaa, että tuotteemme ovat pitkäikäisiä ja korjaamme ja pidämme ne kierrossa mahdollisiimman pitkään.

Uusia tulevaisuuden ratkaisuja kehittämässä

Mitä enemmän edistämme ja kehitämme kierrätysinfrastruktuuria, sitä halvemmaksi se tulee pitkällä aikavälillä. ”Ehkä kierrätysmateriaalit tulevat jonain päivänä jopa halvemmiksi kuin neitseelliset materiaalit – tätä me toivomme. Kun saamme volyymia ja parannamme tekniikoita, hinta lopulta laskee; Sama ilmiö näkyy lähes kaikissa uusissa innovaatioissa.” Ulla Luhtasela sanoo. Jussi on samaa mieltä ja arvioi, että 10–15 vuoden kuluttua ratkaisut ovat halvempia ja tehokkaampia. ”Siinä mielessä yritykset, jotka tulevat myöhään mukaan kilpailuun, voivat sitten vain nauttia, kun taas meidän edelläkävijöinä on tehtävä kova työ.”

”Uskomme olevamme ensimmäisiä Suomen markkinoilla kierrättämässä mattoja tässä mittakaavassa”, Jussi Leskinen jatkaa. Mielenkiintoista kyllä, Skandinavia vaikuttaa jälleen johtavan tällaisessa kestävän kehityksen aiheessa. ”Suomessa ja Pohjoismaissa monet asiakkaat ovat kiinnostuneita kuulemaan vastuullisuusaloitteistamme. He haastavat meitä ja puskevat meitä eteenpäin. Siksi on hienoa, että voimme nyt lisätä mattomme kierrätettyjen tuotteiden listalle. Voimme tarjota asiakkaalle kokonaisvaltaisen tarinan, jossa olemme ylpeitä jokaisesta askeleesta”, Kaspars kertoo.

”Meidän on otettava huomioon paitsi se, mitä asiakkaat meiltä pyytävät, myös ennakoida se, mitä tuomme markkinoille. Näen, että yhteiskuntavastuumme kestävänä ja vastuullisena yrityksenä on kehittää parempia ratkaisuja kumppaneidemme kanssa ja tehdä maailmasta hieman parempi paikka elää.” Jussi päättää.

Jussi Leskinen

0407276773, jussi.leskinen(a)lindstromgroup.com